دولت انگلستان بعنوان مرجع رسمی تولید داده‌های سلامت انگلستان اطلاعات را بصورت داده‌باز در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد بنابراین شرکت‌های خصوصی می‌توانند با استفاده از این داده‌های حاکمیتی، خدماتی رقابتی ارائه کنند تا استفاده از این داده‌ها برای عموم مردم تسهیل شود؛ بطور مثال با استفاده از بصری‌سازی (visualizing) داده‌ها و تصاویر و جداول تعاملی (interactive). در ادامه به معرفی یکی از این خدمات به نام find the best پرداخته می‌شود.

نوع محتوا تجارب داخلی و بین‌المللی
موضوع شفافیت
بخش نظام سلامت
جغرافیا انگلستان
منتشر کننده شفافیت برای ایران

شرکت گرافیک (Graphiq) مجموعه‌ای تکنولوژیک است که با جمع‌آوری و مرتبط کردن داده‌های جهانی آنها را به اشکال جدید قابل استفاده می‌کند. یکی از پروژه‌های آن سایتی به نام find the best است. داده‌های این سایت از پورتال رسمی داده‌ی انگلستان یعنی Data.gov و NHS.uk تأمین می‌شود. با ورود به صفحه‌ی اصلی این سامانه، امکان جستجو یا انتخاب از بین خدمات وجود دارد که بخش سلامت یکی از اجزاء این سامانه است.

1- جستجو در خدمات

2- انتخاب از طریق دایرکتوری

با ورود به بخش بیمارستان‌های انگلستان (hospitals.findthebest.co.uk)، امکان مشاهده‌ی داده‌های بیمارستان‌ها بصورت مقایسه‌ای وجود دارد که در تصویر زیر مشخص است.

A- این زبانه آموزش‌های لازم درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از داده‌های این سامانه را در اختیار می‌گذارد.

B- شامل نتایج و داده‌های موجود درباره‌ی بیمارستان‌ها است (زبانه‌ی انتخاب شده‌ی فعلی)

  1. امکان مشاهده‌ی بیمارستان‌ها در حالت‌ها مختلف (مانند نمایش بر روی نقشه)
  2. امکان مرتب‌سازی جدول بر اساس هرکدام از این سربرگ‌ها
  3. نام بیمارستان که به پروفایل مخصوص آن لینک شده است.
  4. شاخص «نمره‌ی هوشمند» که بر اساس آن بیمارستان‌ها مرتب شده‌اند. این شاخص ترکیبی از نشانگرهاست که این ترکیب توسط این شرکت خصوصی تهیه شده است و امکان مقایسه‌ی بیمارستان‌ها را در مجموع در اختیار قرار می‌دهد. در واقع تولید این شاخص ارزش‌افزوده‌ی این سامانه می‌باشد. با کلیک روی گزینه‌ی what's this امکان مطالعه‌ی نحوه‌ی ترکیب نشانگرها و تولید این شاخص بیان شده است که در ادامه به بررسی آن پرداخته می‌شود.
  5. امکان مقایسه‌ی بیمارستان‌ها در دیگر شاخص‌ها (این شاخص‌ها عیناً در سامانه‌ی NHS.uk نیز وجود دارند)
  6. امکان مقایسه‌ی بیمارستان‌های انتخابی
  7. امکان جستجوی بیمارستان بر اساس نام و مکان
  8. امکان جستجوی خدمت خاص
  9. محدود کردن بیمارستان‌ها بر اساس نوع بیمارستان (دولتی یا خصوصی)
  10. محدود کردن بیمارستان‌ها بر اساس دارا بودن امکانات در محل (دسترسی به تلویزیون، امکانات تعویض کودک، حمایت از داغ‌دیدگان، محوطه‌ی بازی کودکان، مجاز بودن تلفن همراه، تلفن‌های عمومی و اتاق‌های تک جنسیتی)
  11. محدود کردن بیمارستان‌ها بر اساس دسترسی (ترجمه‌ی بریل، دسترسی بدون پله و دسترسی ویلچر)
  12. جستجوهای پرطرفدار
  13. مقایسه‌های مشابه در NHS
  14. منبع و مرجع داده‌ها (همانطور که مشاهده می‌شود این سامانه داده‌های خود را از مراجع رسمی و دولتی مورد استفاده قرار می‌دهد و به آنها رفرنس می‌دهد.)

با کلیک روی هر کدام از نام بیمارستان‌ها، به صفحه نمایه‌ی مشابه آنچه در ادامه آمده است هدایت می‌شویم:

  1. بازگشت به صفحه‌ی مشاهده‌ی تمامی بیمارستان‌ها
  2. مطالعه‌ی آموزش و راهنمای استفاده از داده‌های این سامانه
  3. نام و آدرس بیمارستان
  4. نمره‌ی هوشمند
  5. نوشتن مروری بر این بیمارستان
  6. نمایش داده‌های مربوط به این بیمارستان در دسته‌بندی‌های موجود

با کلیک روی عبارت what's this پایین «نمره‌ی هوشمند» می‌توان نحوه تولید این شاخص را مشاهده کرد. این شاخص مجموعه‌ای از نشانگرها را شامل می‌شود که هر کدام در تشکیل این شاخص وزن مخصوص به خود را دارند. برای مثال، 16.7% از این شاخص را، نمره‌ی بیمار به بیمارستان تشکیل می‌دهد. در تصویر زیر می‌توانید نحوه‌ی نمایش این ترکیب را مشاهده کنید. همچنین این تصویر به صفحه‌ی معرفی کامل آن پیوند داده شده است که با کلیک روی آن می‌توانید اطلاعات کامل‌تر را مشاهده کنید.

همانطور که مشاهده شد این سامانه تمام داده‌های خود را به سامانه‌های رسمی ارجاع می‌دهد و خود داده‌ای تولید نکرده است؛ امّا با بازترکیب داده‌ها شاخص‌های جدیدی تولید کرده و خدمات جدیدی ارائه داده است. با مراجعه به سامانه‌ی NHS.uk‌ می‌توان مشاهده کرد که داده‌های ارائه شده در سامانه‌ی find the best به شیوه‌ی بهتر و جذاب‌تری ارائه شده‌اند که می‌تواند استفاده از این داده‌ها را برای کاربران تسهیل نماید. این تجربه نشان می‌دهد که ارائه‌ی داده‌های بصورت باز می‌تواند بار دولت را در تهیه سامانه‌های اینترنتی جذاب کاهش دهد و وظیفه‌ی اصلی دولت را به ارائه‌ی داده‌ها محدود نماید. شرکت‌های خصوصی کوچک و چابک با استفاده از روش‌های جذاب و تبلیغاتی می‌توانند داده‌ها را به مردم ارائه نمایند. در این راه فضای رقابتی ایجاد شده و اشتغال آسان برای جوانان حاصل می‌شود.