جهان شبکه‌ای امروز‌ ما را ناچار به بیان مفاهیم گوناگون به ساده‌ترین شکل ممکن می‌کند. عرصه‌ی آشنایی با فساد و مبارزه با آن هم از این قاعده مستثنی نیست. اتحادیه اروپا در ادامه‌ی فعالیت‌های گسترده خود برای پیشگیری و مبارزه با فساد شبیه‌سازی ساده‌ای از مدیریت شهری و تصمیم‌گیری را توسعه داده که طی آن مفاهیم مختلف را به سادگی با مخاطب در میان می‌گذارد. تلاش شده محیط شبیه‌سازی واقعی باشد؛ آن‌قدر که ممکن است بعضی تصمیمات شما، منجر به اخراجتان شود!

حوزه شفافیت علیه فساد Against Corruption Scope
موضوع معرفی Introductory Subject
جغرافیا بین‌المللی Internatioanl Geography
نوع مطلب وب‌سایت Website Type
زبان فارسی Farsi Language
منتشر کننده شفافیت برای ایران Trasparency4Iran Publisher

در این بازی شبیه‌سازی شما مدیر شهری بزرگ هستید که با حکم شهردار منصوب‌ شده‌اید. در مواقع تصمیم‌گیری مخیر هستید بین عمل به اخلاق و قانون و تحمل هزینه‌های سیاسی یا تن‌دادن به فساد و درآمد بیشتر و لابی‌های قوی‌تر. 

بازی کنید

این بازی (شبیه‌سازی) از نشانی jplusplus.github.io/the-accountant در دسترس است. همین حالا هنرِ مدیریت خود را امتحان کنید و نتیجه‌ی آن را با ما در میان بگذارید. آیا به پایان بازی رسیدید یا در میانه‌ی راه اخراج شدید؟ 

شروع بازی با وضعیت صفر.

همه چیز آرام است

سمت راست تصویر بالا شاخص‌های مختلف مدیریتتان را می‌بینید که عبارتند از:

  • درامد
  • ریسک‌ حقوقی
  • عدم اعتماد صنعت (مدیران صنعت)
  • عدم پذیرش سیاسی

باید تصمیم بگیرید

شبیه‌سازی آشنایی با فساد

در این بازی، هر تصمیمی،‌ هزینه ای دارد. اگر هدیه را بپذیرید، لابی قوی‌تری خواهید داشت، اما ریسک قانونی آن را هم پذیرفته‌اید. رد هدیه هم کم‌کم موجب نارضایتی کانون های پروت و قدرت از شما خواهد شد.

راهنماهای تصمیم‌گیری

شبیه‌سازی آشنایی با فساد

در «لحظه‌ی تصمیم»، مشاورتان به کمکتان می‌آید. او با ارائه‌ی توضیحات مختصر در مورد موقعیتی که در آن قرارگرفته‌اید و خطری که در تصمیم‌گیری شما را تهدید می‌کند تلاش دارد درست‌ترین تصمیم را بگیرید. راهنمایی‌های ارائه شده برگرفته از سایت جذاب و 40 Recipes for Cooking Public Budgets هستند. 

تهدید و عدم اطمینان مدیران صنایع

شبیه‌سازی آشنایی با فساد

در طول زمان، اگر تصمیماتی اخلاقی و مطابق قانون بگیرید:

  1. تهدید می‌شوید.
  2. خطر عدم اطمینان شما را تهدید می‌کند
  3. و خطر اخراج و عزل از منصب هر لحظه شما را تهدید می‌کند.

اخراج

صبر هم حدی دارد. به جایی می‌رسید که باید بین وفاداری به اخلاق و قانون و تصمیم درست یا اخراج یکی را برگزینید. در این حالت می‌تواند تصمیم خود را تکرار کنید و جایگاهتان را حفظ نمایید

درآمد بیشتر

شبیه‌سازی آشنایی با فساد

افزایش شدید درآمد در نمودار بالا، منفعت حاصل از شرکت‌ها و کارتل‌هایی است که در با تصمیمی غیرقانونی از آن‌ها حمایت کردم.

شما هم بازی کنید

همین حالا هنر مدیریتتان را امتحان کنید و با مفاهیم مختلف فساد و مبارزه با آن آشنا شوید: jplusplus.github.io/the-accountant

جمع‌بندی

مسیر سختِ مبارزه و مهم‌تر از آن، پیشگیری از فساد، نیازمند ایجاد فهم و مطالبه عمومی است. بی‌تردید رسانه‌های جمعی مهم‌ترین بازیگران زیست‌بومِ مبارزه با فساد و ترویج درستِ مفاهیم و راهکارها هستند. ترویجی که می‌تواند عمومِ مردم را فعالانه وارد میدان کند. چه خوب است که رسانه‌ها و سازمان‌های متولی مبارزه با فساد در کشور عزیزمان، جمهوری اسلامی ایران با پرهیز از نزاع‌ها و درگیری‌های بی‌پایان، بی‌فایده و بی‌اهمیت سیاسی، کمر همت بر مبارزه واقعی با فساد و پیشگیری از آن ببندند. در این راه، تجربیات بین‌المللی مانند شبیه‌ساز معرفی شده در این مطلب می‌تواند از هزینه‌های اقدامات ما بکاهد.